Een vette vakantie - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Merel Rijn - WaarBenJij.nu Een vette vakantie - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Merel Rijn - WaarBenJij.nu

Een vette vakantie

Blijf op de hoogte en volg Merel

18 Juni 2013 | IJsland, Reykjavik

Hallo allemaal!

Daar zijn we weer. We zitten weer achter het bureau te werken en nu maar eens even de mensen thuis op de hoogte brengen van mijn top vakantie met papa. Ik zal bij het begin beginnen (das misschien wel makkelijk).

Ik had vorige week de hele week vrij gekregen, maar woensdag toen papa aankwam, kreeg ik te horen dat ik donderdag en vrijdag ook vrij mocht hebben, omdat ze toch niets te doen hadden voor mij. Dus dat was mooi meegenomen! Ik zat papa op te wachten in het guesthouse waar we bleven (dit was hetzelfde als waar ik 3 maanden lang zat) en ik zei dat hij moest laten weten als hij er bijna was. Maar hij belde pas toen hij er al was, dus hij stond om de hoek op mij te wachten ipv andersom haha. Het was heerlijk om elkaar weer te zien na 5 lange maanden! We hebben eerst even de koffers uitgepakt en toen zijn we even boodschappen gaan doen en savonds hebben we lekker bijgekletst.

Donderdag en vrijdag zou het slecht weer worden met veel regen en dat terwijl ik papa Reykjavik wilde laten zien. Maar donderdag was het prachtig weer met blauwe lucht en een lekker warm zonnetje. We hebben gewinkeld en gewinkeld en toen gingen we bij het grote meer een broodje eten.. dat was niet zo'n goed idee want al die 100 meeuwen hadden ook zin in ONS broodje.. dus toen ze allemaal tegelijk opstegen uit het water renden wij gauw weg, maar te laat... eentje had op papa's arm gepoept! hahaha! Dat was echt heel grappig (voor mij dan). De rest van de dag hebben we nog lekker gerelaxed en genoten van het mooie weer.

Vrijdag zijn we naar het zwembad geweest en dat was toch wel fijn, buiten in de kou in een warm bad zitten! We hebben smiddags de auto van het bedrijg opgehaald (die konden we allebei de weekenden lenen). Savonds hebben we heeerlijke hamburgers gegeten en savonds hebben we gekaart.

Zaterdag begon de reisweek, want wat hebben we veel en lang in de auto gezeten! We hebben in 1 week tijd tussen de 2500 en 3000 kilometer gereden! Maargoed, eerst zijn we naar het schiereiland geweest dat boven Reykjavik ligt. We zijn eerst naar de hoogste waterval van IJsland gereden, maar toen bleek dat je er nog 3 uur naartoe moest lopen, want je kon er niet komen met de auto. We zijn gaan lopen totdat we bij de rivier zaten (in het zonnetje hhmm) want voor 3 uur lopen hadden we geen tijd. Om bij die rivier te komen moesten we door een kleine grot lopen, dat was heel leuk want papa deed net alsof (denk ik) ie een trol was. Daarna zijn we doorgereden en kwamen we bij een kloof die papa had gezien in de bergen. We zijn daarnaartoe gelopen en toen zagen we dat je er ook in kon klimmen over een klein riviertje. Het was heel klein en papa had een leuke foto van mij dat ik met armen en benen mezelf tussen de wanden van de kloof klemde. Daarna zijn we helemaal rondgegaan over het schiereiland in de regen, helaas, maar ik heb wel nog een zeehond gezien. En even later remde papa kei hard met de auto: IK ZIE EEN WALVIS!! dus ik schoenen aan, auto uit, rennen naar de kust... was het een steen.. woehoee 10 punten!

Zondag zijn we over het schiereiland Reykjanes gegaan, dat is het stuk waar Reykjavik op ligt. Het was niet zo'n goed weer, maar toch gezellig. We hadden dezelfde ronde gemaakt als die ik met mama en mn zusjes had gedaan dus we zagen warme bronnen, pruttelende modderpoelen en dat alles natuurlijk met een heerlijke rotte eieren geur! We zijn ook nog naar een vuurtoren geweest die vlak bij een vogelklif staat. Daarna zijn we lekker naar de blue lagoon gegaan en lekker gechilled in het warme blauwe water. Op zondagochtend zagen we ook dat het maandag heel mooi weer zou worden in het zuiden en zuid oosten (waar het ijsbergen meer ligt). Dus 's avonds hebben we nog een auto gehuurd voor maandag, dinsdag en woensdag en de auto van het bedrijf terug gebracht.

Maandag hebben we heel vroeg de auto opgehaald en in de regen naar het zuiden gereden (de weersvoorspelling klopt hier nooit. Als je wil weten wat voor weer het is, moet je maar gewoon naar buiten kijken) Maar eenmaal op weg werd het bij de eerste stop, een prachtige waterval, kei mooi weer met zon en blauwe lucht. Dat leverde mooie plaatjes op en veel sproeten haha. De tweede waterval die we bezochten was ook heel erg mooi en kwam van de gletsjer: Eyjafjallajokull. (ja, na veel oefenen kan ik het uitspreken: Eeja-fjatla,jookull) De rest van de weg hebben we prachtig weer gehad alleen eenmaal op de plaats van bestemming was het zwaar bewolkt.. helaas pindakaas. Het was toch heel erg mooi om al die ijsbergen te zien in het water. We zagen een ijsberg afbreken voor onze neus en ook nog wat zeehondjes gezien. Op de terugweg hebben we nog even wat gegeten in een restaurantje en toen waren we om half 11 's avonds eindelijk weer thuis.. lange dag!

Dinsdag gingen we op weg naar de westfjorden in het Noord westen van IJsland. We zaten al 3 uur in de auto toen we hoger door de bergen moesten en je niet verder kon kijken dan 10 meter door de mist en dat is niet leuk. Echt heel eng. Toen we daar eenmaal doorheen waren pakten we de afslag naar de westfjorden en we zouden stoppen bij het eerste dorp om te tanken. Het eerste dorp (nog wel met een grote stip op de kaart) bestond wel helemaal uit 15 gebouwen en geen tankstation.. we moesten dus helemaal terug rijden naar waar we de afslag hadden gepakt, want daar hadden we wel een tankstation gezien. Dus 60 km terug, tanken en weer op weg naar de fjorden. Toen we eenmaal het eerste fjord door hadden gereden kwam er een grindweg.. Ook al erg goed voor de auto en als we met 50 km/u moesten blijven rijden waren we nog 6 uur bezig tot onze bestemming. Toen we weer de mist in reden en er een weg met een daling van 12% aankwam, hebben we besloten om om te draaien en maar het het noorden van IJsland te rijden, want hier was niks aan. Toen we in het noorden reden, was het prachtig! Blauwe lucht, zonnetje en besneeuwde bergen. Echt zo mooi! We zijn naar Akurery gereden, de grootste plaats in het noorden en het was echt een mooi dorpje/stad. Veel groen en een mooie haven en prachtig uitzicht op bergen. Er lag een enorm cruiseschip in de haven en nadat we een apartementje hadden geschoord voor 60 euro zijn we naar de italiaan gegaan en hebben daar heerlijk gegeten. Het was daar trouwens super warm, we liepen in ons t-shirtje en het was nog warm. De volgende dag zijn we even gaan winkelen en wandelen en een broodje gehaald bij de bakker. Daarna zijn we in de auto gestapt en naar nog verder naar het noorden gereden. Het was daar ook super super mooi! Ik zal vanavond foto's erop zetten. We hebben daar naast de weg op een picknick bankje gelegen en een dutje gedaan in de zon. Er kwam niemand langs dus het was heerlijk rustig met een kabbelende zee op de achtergrond. Ik wou dat ik daar nu ook lag! De rest van de dag zijn we terug naar huis gereden en het begon steeds harder te regenen.

Donderdag hebben we rustig aan gedaan. 5 dagen lang in de auto is slopend haha. We zijn naar sif geweest om de was te doen en naar het winkelcentrum geweest. We waren pas laat in de middag thuis dus we hebben boodschappen gedaan, gekookt en gekaart.

Vrijdag zijn we nog een keer naar het centrum gelopen om wat te winkelen en toch nog dat ene dingetje te kopen wat je dan de eerste keer laat liggen. Smiddags heb ik de auto opgehaald bij de baas, want het werd weer weekend en we konden dus weer vooruit in de auto.

Zaterdag hebben we de golden circle gedaan. We vertrokken in de regen, maar al gauw kregen we prachtig weer met wat kleine wolkjes. We reden eerst naar de geyser en eenmaal daar kreeg papa eindelijk zijn revange, omdat ik hem zo uitlachte met die vogel die op hem had gepoept. Ik ging bij de geyser staat en wachten totdat ie de lucht in ging. Papa zei ondertussen: ik ga daar staan. Nou, oke, een normale zin.. maar toen spoot de geyser de lucht in en bleek dus dat ik in de windrichting stond waar al het water heen werd geblazen. Om mijn reputatie nog enigzins te redden ben ik maar niet weggerend als een watje, want nat werd ik toch wel. Ik ben dus maar omgedraaid met als gevolg dat mijn haar rug en benen zeik nat waren. Het was wel een lekker warme douche haha! Nou iedereen natuurlijk lachen.. heb ik weer. gelukkig was het zonnetje er dus ik liep niet al te lang met natte kleren rond. Later waren er nog meer lotgenoten, dus ik was niet de enige sukkel die daar rondliep. Hierna zijn we naar de grootste waterval van IJsland gereden en hebben we daar wat gewandeld en in het winkeltje gekeken en ik had een mooie sjaal gekregen van papa. We zijn ook nog naar het nationale park gereden waar de twee platen van de aarde uit elkaar gaan. Hier was vroeger ook het parlement in IJsland en alle hoge piefen kwamen hier bij elkaar om beslissingen te maken.

Zondag hebben we rustig aan gedaan en zijn we even naar de haven gereden in Reykjavik. We wilden misschien een boottochtje maken om papegaaienduikers te zien, maar dat was toch wel duur. Dus hebben we een broodje gehaald bij de bakker en zijn we lekker thuis koffie gaan drinken. Smiddags hebben we nog met sif en haar familie wat gedronken in een cafe en dat was ook gezellig.

Gisteren heb ik papa weggebracht naar het vliegveld, wat ondanks de nog 2 weken en 4 dagen te gaan, niet echt leuk was. Daarna heb ik de auto terug gebracht naar de baas en thuis mn koffer uitgepakt. Ik weet niet hoe ik alles weer in die grote koffer ga krijgen als ik naar huis kom, maar het wordt in ieder geval proppen, schelden en erop zitten/staan/springen.

Zo, jullie zijn weer op de hoogte en ik ga maar weer eens wat artikelen vertalen. Nog 2 weken en 4 dagen en dan ben ik eindelijk weer thuis. Kan niet wachten!

xx


  • 18 Juni 2013 - 15:50

    Miranda :

    Tsjonge jonge Merel! Wat hebben jullie veel gedaan, gezien en vooral kilometers gemaakt. Geweldig hoor, het is echt een prachtland als ik dat zo lees. Ben benieuwd naar je foto's.

    Het moet zeker fijn zijn geweest om je papa weer in het echt te zien, na zo'n lange tijd, daar kijken wij hier in Nederland ook allemaal naar uit hoor om jou weer te zien. We tellen wat dat aan gaat zeker ook mee af.

    Het is ook mooi dat Paul, je ouders en je zussen bij je op bezoek zijn geweest, dan kunnen ze zich ook helemaal inleven in de verhalen die jij verteld over wat je hebt meegemaakt en gezien hebt. Dat alles pakken ze je nooit meer af Merel!

    Het zal nu wel weer even wennen zijn op je werk, achter een bureau i.p.v. lekker op een bankje zitten in de zon met een heerlijk broodje.
    Het spreekwoord, de laatste loodjes wegen het zwaarst zal voor jou nu ook al wel van toepassing zijn. Hoe goed je het daar ook naar je zin hebt, het is goed geweest hè, je wilt naar huis. En terecht, dat willen wij ook allemaal hoor!
    Hou nog even vol daar meis, nog even het een en ander afwerken en vertalen op je werk en misschien de laatste dingetjes nog voor school doen en dan voor je het weet zit je bovenop je koffer te mopperen dat hij niet dicht wil, haha dat wordt veel lagen over elkaar aantrekken in het vliegtuig.

    Geniet nog van het mooie IJsland de komende 2 weken en 4 dagen en tot gauw!

    Veel groetjes en een dikke knuffel uit een heel warm Eindhoven, XXX

  • 18 Juni 2013 - 18:39

    Caroline Delmee:

    Hoi merel, wat een leuke reisverhalen heb je iedere keer, ik ben er nog nooit geweest maar ik begin al een aardig beeld te krijgen van ijsland, super mooi volgens mij!
    Ik heb natuurlijk ook al de nodige verhalen en foto's van mama gehoord en gezien.
    Nog even vol houden en dan kan je iedereen die je liefhebt weer in je armen sluiten! Veel lieve groetjes van Caroline

  • 20 Juni 2013 - 13:03

    Roos:

    Haaaaaaa Merel,

    Nou dat is alweer bijna drie weken geleden dat ik jou een mail gestuurd heb.
    Ik lees wel dat jij een vette super vakantie hebt gehad, en daar sluiten wij ons ook maar bij aan want in Turkije was het ook helemaal te gek.
    Verdorie Merel wat sla jij je eigen er toch goed doorheen om nog zo te genieten na een half jaar daar te zijn.
    Maar dat was toch wel te verwachten eigenlijk, maar dan nog!
    En dat Paul en je moeder je vader en je zusjes jou daar zijn komen opzoeken dat heeft natuurlijk ook een hoop goed gedaan want om je familie zolang te moeten missen dat kan niet hè?
    Men zegt wel eens "de laatste loodjes wegen het zwaarst " maar dat ga je nu denk ik wel merken, want al is het nu nog maar twee weken en een dag, wat zal dit traag voorbij gaan.
    Maar ook hier komt weer een einde aan en hoe dan ook, stiekempjes kun je al aan je koffertje gaan denken om te pakken.
    gewoon elke dag een beetje erin doen want dan is het aftellen echt begonnen.
    Merel,
    een aantal Nederlandse schrijfsters zijn mijn favorieten waaronder:
    Simone van der Vlugt
    Loes den Hollander
    Esther Verhoef,
    Nu ga ik er nog een toevoegen n.l
    Merel van Rijn,
    tjonge jonge wat kan jij schrijven.
    Als jij een boek uit gaat geven dan komt het zeker in de top 5.
    Met veel plezier hebben wij jou fantastische mail gelezen en gaan we weer wachten op de volgende mail.
    Merel hou je nog even taai, en geniet nog van het mooie IJsland.
    Heel veel groetjes en liefs.
    Tot gauw,
    Hans en Roos
    xxxx






Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Merel

Actief sinds 07 Jan. 2013
Verslag gelezen: 352
Totaal aantal bezoekers 16555

Voorgaande reizen:

07 Januari 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

13 Januari 2013 - 06 Juli 2013

Stage in IJsland

Landen bezocht: