Wat een rust! - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Merel Rijn - WaarBenJij.nu Wat een rust! - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Merel Rijn - WaarBenJij.nu

Wat een rust!

Blijf op de hoogte en volg Merel

13 Mei 2013 | IJsland, Reykjavik

hallo allemaal!

heeeheee, poepoe dat was een drukke week! Maar ongelofelijk gezellig. Ik zal bij het begin beginnen. Mama en li en soe kwamen aan op donderdag 2mei en mama was zo blij om mij te zien dat ze zo maar haar fototoestel liet vallen en mij bijna plette met haar knuffels.. GO mama! De camera was gelukkig nog heel. Savonds heeft mama lekker voor ons gekookt en zijn we, na even bijgekletst te hebben, gaan slapen.

Vrijdag ben ik gewoon gaan werken, maar mama en li en soe zijn naar het centrum gegaan om te winkelen. Savonds ben ik nog meegeweest naar het overdekte winkelcentrum en het was echt leuk om weer even samen te zijn.

Zaterdag zijn we naar een schiereiland geweest genaamd; snaefellsnes. Ze hebben hier echt de vreemdste namen. Probeer dit maar eens uit te spreken: eyjafjallajokull (eeja fjatla jokul). Mij lukt het na vele uren oefenen. We hebben op het schiereiland een paar stops gemaakt in kleine gehuchten, want een dorpje kun je het niet noemen als er maar 20 gebouwen staan.. Er waren ontzettend mooie rotsen te zien en veel vogels. Wel jammer dat het de hele dag bewolkt was en regende want nu konden we de gletsjer niet zien. Wel zagen we veel kleine watervalletjes van de bergen afkomen. We hebben ook nog een krater gezien, die volgens mama 5000-8000 jaar oud was, weten we dat ook weer!

Zondag zijn we naar een ander schiereiland gegaan ten zuiden van Reykjavik; reykjanes. Die dag was het wel mooi weer en de omgeving was echt prachtig! Meren, hot springs (zie foto) met kokend water wat naar rotte eieren en vuurwerk rook (wat hebben die mensen hier toch met rotte dingen!!!??) Ook hebben we nog een vuurtoren bezocht, die niet zo boeiend was, maar het uitzicht daar was echt super! Daarna zijn we naar een brug gegaan die 2 aardplaten met elkaar verbind, deze platen lopen dwars door ijsland en veroorzaken vaak aardbevingen. Als laatste zijn we lekker gaan relaxen in de blue lagoon met een gezichtsmaskertje op. Savonds zijn we met zn alle bij Erna gaan eten en li vond het leuk om haar oude klasgenootje weer terug te zien. We hebben ijslandse lam gegeten en die was wél heel lekker.

Maandag moest ik weer werken, maar is de rest naar een eiland geweest ten zuiden van ijsland. Hier is in '73 nog een vulkaan uitgebarsten, maar volgens mama was het niet zo boeiend.

Dinsdag is de rest naar Perlan geweest, een restaurant op een berg die ronddraait en wat ze verder uitgespookt hebben ben ik alweer vergeten, want ik zat met mn hoofd in de marketing!

Woensdag moest ik weer werken (buuhuhh verassing!) en zijn mama li en soe de golden circle gaan doen. Deze tour gaat naar de grootste waterval van ijsland, de geiser en door het nationaal park waar weer die aardplaten uit elkaar drijven. 2 cm per jaar volgens mama! (doet toch nog iemand zn huiswerk)

Donderdag had ik vrij en zijn we met zn alle naar de jokulsarlon geweest.. Dit is een meer met ijsbergen die van de grootste gletsjer van ijsland afkomen. Foto's staan ook bij het verslag. Dit was echt het mooiste wat ik hier heb gezien. Blauwe ijsbergen en zeehondjes die in het meer zwommen. Een boottochtje over het meer maakte het helemaal compleet en op de boot mochten we ook nog het ijs eten, dat de gids uit het water had gevist. We hebben ook nog de hoogste waterval gezien, en een waterval waar je achterdoor kon lopen. Dat was ook heel mooi, eigenlijk is heel IJsland mooi, behalve Reykjavik, want veel gebouwen zijn zwaar verwaarloosd.

Vrijdag zijn we gaan paardrijden en walvis kijken. Het paardrijden was we leuk, maar daarna had ik geen billen meer over van het gehobbel. dankzij mijn 'ervaring' kreeg ik namelijk het moeilijkste paard van de groep, en mijn paard die peerde hem ertussen uit als ik hem niet tegen hield! We gingen met de paarden door riviertjes en door het mooie landschap. Het walvis kijken was ook erg leuk, we (ik, want mama was te druk met li en soe instructies geven over hoe ze zich moesten vast houden, omdat ze anders over boord zouden slaan.. haha) zagen nog een grote walvis en daarna nog wat kleinere. Ook hebben we heel veel papegaaienduikers gezien, de beroemdste vogel in IJsland. Het was wel erg koud en nat buiten op het dek, maar zoals ik tegen mama al zei: ik ga niet naar binnen, want de kajuit is veranderd in de kotskamer! haha. Veel mensen zeeziek dus, waaronder soe. al bij al was het een geslaagd dagje.

Zaterdag zijn we nog even gaan winkelen, koffie drinken en de koffers ingepakt. Savonds nog lekker gegeten en een filmpje gekeken, en dat was het dan alweer.. Toen gingen ze snachts weer weg. En ik ben sinds gisteren ook verhuisd naar het oppas adress. Ze hebben me heel hartelijk welkom geheten en de kinderen vinden het ook heel leuk dat ik er ben. De kleinste (4) bewonderd mijn spulletjes en legt alles overal neer en ze had mijn Iphone geblokkeerd, omdat ze te vaak een verkeerde code in had getoetst.. oeps. moet ik ineens op mn spullen gaan letten! En het oudere meisje (11) wilde graag met mij samen tekenen. dus dat was een gezellig avondje!

Nou, ik hou jullie nu niet meer langer op met mijn verhaal, daar ga ik volgende week wel weer mee verder! Nog 8 weekjes en dan zit het er alweer op!

Groetjes! xxx

  • 13 Mei 2013 - 20:56

    Mama:

    Wat je schrijft dat wist ik natuurlijk al en dat ik en stuk slimmer ben geworden na het lezen van al die boeken opver Ijsland natuurlijk ook en wat ik zeker ook weet is dat we een te gekke week hebben beleefd samen en weet je wat ik het allermooiste vond???? Jou plat knuffelen en dan te lezen dat je het nog leuk hebt gevonden ook!

    Dikke kus voor jou en n knuffel voor kids en speciaal eentje voor t I phone monster xxxx

  • 14 Mei 2013 - 11:57

    Roos:

    Hai Merel,

    Nou daar zijn we weer, na weer een week verder te zijn.
    Merel wat heb je weer een topweek achter de rug en volgens mij een en al gezelligheid.
    Maar je vond het toch niet zo heel gek dat je moeder jou bijna plat knuffelde he?
    Ze heeft jou ook zo lang moeten missen.
    Maar het einde begint al wel wat te naderen al is het nog ( maar ) 8 weken.
    ( kan je na gaan wat Paul straks doet als hij jou weer in levende lijven ziet )
    Ik dacht wat weet jou moeder veel van IJsland, maar ze is echt in de boeken gedoken.
    Wat heb jij trouwens prachtige foto's gemaakt, dat zijn straks hele mooie herinneringen.
    En gaaf dat je bent verhuist naar het oppasadres dat lijkt mij veel gezelliger als waar jij nu hebt gezeten.
    Je zal zien dat de weken nu nog sneller gaan bij zo'n gezellige familie waar jij zo welkom bent.
    Ze sleuren jou er vast wel door.
    Je vader komt ook nog naar jou toe hoorde wij van Paul en ook dat breekt je stage tijd weer.
    Fijn dat ook jou zusjes het zo naar hun zin hebben gehad, want ook voor hun was het een hele ervaring.
    Nou Merel, wij gaan er van uit dat je rust wel een beetje over is nu jij bij dat gezin inwoont met twee kindertjes, maar dan moet je maar denken alleen is ook maar alleen.
    Merel wij wachten jou volgende story weer af,
    we kijken er wel telkens naar uit van wat jij weer mee hebt meegemaakt de afgelopen week.
    Als je straks al je verhalen en foto's in laat bundelen dan heb je in ieder geval wel zo'n mooi boek over
    gehouden aan je stage zodat je daar nog lang van na kunt genieten.
    We gaan er weer een einde aan breien voor deze week en wij wensen jou op het nieuwe adres weer heel veel succes en uiteraard ook veel plezier toe.

    Groetjes en liefs,
    Hans en Roos
    xxx




  • 16 Mei 2013 - 10:06

    Joeri:

    Heey,

    Zou ik mogen weten waar je precies stage loopt en welke opleiding je volgt? Ik Moet zelf stage lopen vanaf September en Ijsland is me favoriete land dus dat lijkt me te gek!

    Hoor graag iets van je!

    Groetjes, Joeri

  • 16 Mei 2013 - 13:41

    Merel:

    Heeji Joeri, Ik loop stage bij Nordic eMarketing en ik doe een opleiding in toerisme en management. wat leuk dat je ook in IJsland stage gaat lopen.

    Merel

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Merel

Actief sinds 07 Jan. 2013
Verslag gelezen: 371
Totaal aantal bezoekers 16555

Voorgaande reizen:

07 Januari 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

13 Januari 2013 - 06 Juli 2013

Stage in IJsland

Landen bezocht: